Tervetuloa lukemaan blogiamme, jonka tällä kirjoituksella aloitan täysin alusta, "puhtaalta pöydältä". :)

Tilallamme asustavat minä Henna, sekä avopuolisoni Pete. Tilamme on sukutila, jonka lunastin omaan käyttöömme kolmisen vuotta sitten. Näille pelloille olen jo pikkutyttönä haaveillut laittavani niin shetlanninponilaumaa, koiratarhaa kuin ratsastuskenttää, kunnes sydämeni muljahti täysin ylösalaisin saatuani 12-vuotiaana 10 maisemanhoitolammasta pellollemme hoidettavakseni. Nuo villakasat veivät sydämeni täysin, ja siitä saakka olen haaveillut omista lampaista. Ensiksi tulivat kuusi suomenlammasuuhta, vain ja ainoastaan lemmikiksi. En uskonut kokeneempien varoituksia, että "haluat niitä kohta lisääkin..." No niinhän siinä kävi, että nyt on vanhasta navetastamme remontoitu ensimmäinen puoli lampolaksi, toista remonttia ja lampolan laajennusta suunnitellaan. :)

Eläinsuojelu on myös aina ollut minulle tärkeää. 9-vuotiaasta saakka olen kulkenut eläinsuojeluleireillä ja kokenut sen asiaksi jota en vain voi ohittaa, en voi olla tekemättä mitään. Olenkin toiminut Suomen Eläinsuojeluyhdistysten Liiton eläinsuojeluneuvojana tällä hetkellä noin kuusi vuotta.

Suuren rakkauteni eläimiin ja eläinsuojeluun ja haluuni talikoida lantaa ammatikseni kun yhdistää kiinnostukseni kasvatuksesta jalostuksellisessa mielessä, tulee väkisinkin ajauduttua tilanteeseen jossa haaveista tulee totta ja intohimosta työ. Ehkä jopa hieman huomaamattaan. Toiminimi Hakapelto perustettiin syksyllä 2009 toisen yritykseni Hennan Taksin aputoiminimeksi siinä vaiheessa kun upea pässi Torkkalan Elva saapui viihdyttämään uuhiamme.

"Tuotantosuuntamme" tulee luonnollisestikin olemaan hyvien eläinten myynti eloon. Haluan kasvattaa puhdasrotuisia suomenlampaita, sellaisia eläimiä joilla on loistavat ominaisuudet niin jalostukseen kuin lemmikeiksi. Tällaiseen pääseminen vie aikaa, rahaa ja vaivaa, ja minulla on paljon opittavaa vielä. Mutta koska intoni ja kiinnostukseni asiaan on niin valtavan suurta, en epäile hetkeäkään ettenkö jonain päivänä olisi ylpeä kasvatustyöni tuloksista, kauniista ja terveestä katraasta jonka jälkeläiset ovat kysyttyjä. Haaveita ja tavoitteita pitää aina olla, eikös vain? ;)

Vaikka lihantuotanto ei pääasiallinen tuotantosuuntamme tulekaan koskaan olemaan, tulemme jossain vaiheessa tarjoamaan tällaista erittäin eettisesti tuotettua ruokaa muillekin. Tähän palaan sitten kun asia on ajankohtaisempaa.

Olen siis varsinaiselta ammatiltani taksiyrittäjä. Taksi on jostain syystä ollut aina sellainen ala, että olen sinne halunnut, vaikka en ollut vielä autoakaan ajanut kuin isäni sylistä pihalla. :) Taksi on siis minulle kaikkea muuta kuin vain autolla ajelua. Kuitenkin ala yllätti monipuolisuudellaan ja olen todella nauttinut työstäni, vaikka sitä on useampi kuin yksi ihminen ihmetellyt; eihän se edes liity eläimiin! :) Terveyteni reistaili jo taksihommia aloitellessani, ja on vuosien varrella pahentunut. Tällä hetkellä olenkin sairaslomalla kuljettajien pitäessä auton liikkeessä, ja aika näyttää kykenenkö varsinaiseen ammattiini enää ollenkaan. Sen tiedän, että samassa mittakaavassa se ei tule jatkumaan, kaikkia vikoja kun ei voi korjata, ja vaikka ajatus tuntuukin haikealta, olen toisaalta todella iloinen että minulla on jokatapauksessa mahdollisuus tehdä sitä mitä haluan, mitä olen aina halunnut vielä enemmän kuin ajaa taksia, eli elää ja työskennellä eläinten parissa. Paljon ennemmin näin, kuin loppuelämä sairaseläkkeellä. :)

Lampaiden lisäksi meillä asustaa koiria (kaksi welsh corgi cardigania, tiibetinmastiffi sekä rottweiler), kaksi kissaa, kaksi kania, kolme marsua (tällä hetkellä poikasineen), hamsteri ja kilpikonna. Tulossa on myös omia kanoja, eli saamme tulevaisuudessa herkutella todellakin onnellisten ja vapaiden kanojen munia. :) Haaveilen myös kahdesta omasta shetlanninponista, hevosiakin kun on nuoruudessa tullut harrasteltua, ja kun se hevoskärpänen on puraissut, sen nostama kuume ei laske koskaan... ;) Myös omat eläimet ovat lisääntymään päin, karitsoiden lisäksi odotamme ainakin marsupesuetta ja koiranpentuetta syntyväksi. Kaikenlaista kivaa on siis odotettavissa, ja uutisoin kaikesta toki tännekin.

Siispä kirjoittelemisiin!

-Henna-